Veel mensen werken thuis en steeds meer collega-zzp’ers om mij heen hebben de komende weken een lege agenda. Voor hen zijn het onzekere tijden, want minder werk betekent minder inkomsten. Het betekent echter ook meer tijd! Ik probeer deze situatie vanuit dat oogpunt te bekijken. We zijn altijd zo aan het rennen met elkaar en hebben nauwelijks tijd voor alles wat we nog willen doen. Die tijd is er nu, dus grijp je kans! Sommigen gebruiken het voor bezinning, maar ikzelf ben meer van de praktische aanpak 😊.

Pak je “to do” lijst en ga ermee aan de slag, want dan sta je straks weer klaar om te knallen en ben je er in meerdere opzichten beter van geworden!

Naast een opdracht die op afstand gelukkig gewoon doorloopt, heb ik een paar hoofdonderwerpen waar ik me op ga richten de komende tijd.

TO DO LIJST

Werk aan je ontwikkeling als professional:

  • Lees dat boek over die nieuwe methode dat al een jaar ligt te wachten. Pak gewoon een goed boek, of luister naar een boek via bijv. de openbare bibliotheek.
  • Volg gratis webinars die online beschikbaar zijn.
  • Veel (internationale) universiteiten publiceren online hoorcolleges.
  • Volg die e-learning module die al lang op je lijstje staat.
  • Wissel met collega’s interessante informatie uit om er samen (op afstand) beter van te worden.
  • Bezoek virtueel één van de vele (internationale) musea die online tours aanbieden. Ook daar word je beter van.

Online werkzaamheden:

  • Geef je website een grote beurt, nieuwe foto’s, teksten herschrijven etc.
  • Schrijf blogs/artikelen die je klaarzet voor de rest van het jaar
  • Maak een acquisitieplan
  • Verdiep je in die webwinkel waar je al jaren aan denkt! Dit is het moment om daar eens goed voor te gaan zitten.
  • Het is nu ook het moment om na te denken wat je echt wilt met webinars of bijvoorbeeld je online zichtbaarheid. Bij mij is dit een onderwerp dat altijd onderaan mijn to do lijstje lijkt te bungelen.

Specifiek voor mijn collega-zzp’ers:

  • Werk je administratie bij. Niet echt een leuke klus, maar het is bijna eind van het kwartaal en nu heb je nog tijd om te kijken hoe het ervoor staat: wat zijn je reserves? Hoeveel moet je betalen (of krijg je terug)? In dat laatste geval natuurlijk zo snel mogelijk doen 😊 maar als je veel moet betalen terwijl je inderdaad geen opdrachten (meer) hebt, kun je tijdig dat uitstel bij de belastingdienst regelen. Geloof me, uit eigen ervaring weet ik dat het rust geeft in onzekere tijden.
  • Last, but not least: werk die losse eindjes, die vervelende klussen die je altijd voor je uitschuift, nu ook af. Gewoon eerst een rotklus, dan wat leuks, in de pauze lekker even met je kop in de zon en dooooorrrr… Straks als je weer volop de boer op gaat voor je werk en nieuwe opdrachten heb je er sowieso geen tijd voor. Doe het daarom nu!

Overigens is de concrete invulling van een aantal van de onderwerpen een internetzoektocht, welk museum raad je aan? Welk webinar mag ik absoluut niet missen?

Suggesties zijn daarom meer dan welkom! Bij voorkeur met link 😊

Daar kunnen we dan allemaal ons voordeel mee doen!

Kortom, pak de ruimte die er is en gebruik hem nuttig. Dan kun je daar straks je voordeel mee doen. En (ook uit eigen ervaring) het geeft enorme voldoening wanneer je weer wat weg kunt strepen van die lijst!

En met de rest van je tijd? Kijk om naar je medemens, want niet iedereen past zich even makkelijk aan deze situatie aan. Bovendien, waar sommige sectoren volledig op hun gat liggen, zijn anderen zwaar overbelast. Kijk of je kunt helpen. Er zijn altijd plekken waar je verschil kunt maken met jouw kennis en vaardigheden!

Laten we een inspiratie voor elkaar zijn de komende tijd en daarna.

Wil je eens verder praten bij een goed kop koffie over je persoonlijke effectiviteit en focus op je werk? Dat kan! Voorlopig online, maar straks zeker ook weer face to face!

Met hartelijke groet,

Marjolein