Skip to main content

 

Succesvol personeel behoudenHelp! Mijn medewerker is aan het solliciteren! 

Onlangs heb ik een artikel op mijn site gedeeld waarin ik het heb over oud en nieuw denken. 

Een medewerker die het nog goed naar de zin heeft in de functie, kan altijd solliciteren om zijn/haar marktwaarde te bepalen. Anders blijft het vaak toch knagen in het hoofd. Maar ja, als werkgever word je er natuurlijk niet blij van als te veel medewerkers dat gaan doen. Zeker in deze tijd! Stel je voor dat ze worden verleid bij een concurrent!

Maar wat kun je dan als werkgever doen? Het is druk, je wilt je personeel zoveel mogelijk behouden en voorkomen dat ze vertrekken. Ondanks dat, weet je dat het toch gebeurt. 

Maar…de productie moet doorlopen en eigenlijk wil je dat het bedrijf blijft groeien!

Personeel tevreden houden? Zo kan je ze boeien én binden (zonder enorme investeringen)

Er zijn stappen die je zonder enig risico kunt zetten om je medewerkers op een andere manier aan je te binden dan alleen maar “hoger salaris” of “meer toeslagen” of iets dergelijks. 

1. 𝘏𝘰𝘦 𝘷𝘢𝘢𝘬 𝘷𝘳𝘢𝘢𝘨 𝘫𝘦 𝘢𝘢𝘯 𝘫𝘦 𝘮𝘦𝘥𝘦𝘸𝘦𝘳𝘬𝘦𝘳𝘴 𝘰𝘧 𝘻𝘦 𝘯𝘰𝘨 𝘩𝘦𝘵 𝘢𝘢𝘯𝘵𝘢𝘭 𝘶𝘳𝘦𝘯 𝘸𝘦𝘳𝘬𝘦𝘯 𝘸𝘢𝘢𝘳 𝘻𝘦 𝘨𝘦𝘭𝘶𝘬𝘬𝘪𝘨 𝘷𝘢𝘯 𝘸𝘰𝘳𝘥𝘦𝘯?

Als er vacatures zijn die je niet kunt vervullen, is het toch het meest eenvoudige om aan je eigen medewerkers te vragen of ze wellicht ook meer uren willen/kunnen werken? Al is het maar tijdelijk? Iemand die ooit 20 uur is gaan werken, wil misschien wel weer een paar uur erbij doen. Persoonlijke omstandigheden veranderen, ook bij jouw medewerkers. 

2. 𝘞𝘦𝘭𝘬𝘦 𝘮𝘰𝘨𝘦𝘭𝘪𝘫𝘬𝘩𝘦𝘥𝘦𝘯 𝘻𝘪𝘫𝘯 𝘦𝘳 𝘷𝘦𝘳𝘥𝘦𝘳?

Binnen de HR zeggen we vaak “hire attitude, train skills”. Pas dat zelf ook vaker toe in de praktijk! Iedere werkgever heeft wel een medewerker op een afdeling die inzet toont waar je gelukkig van wordt. Je kunt hem/haar een vak leren, maar de betrokkenheid bij je bedrijf is niet te leren. De wil om altijd het maximale te geven, om inzet te tonen of om een goede collega te zijn leer je niet uit een boekje.

Waarom niet kijken of je deze medewerker kunt opleiden tot het niveau of de richting waar de grootste personele vraag is? Dan ontstaat er aan de onderkant van je personeelsbestand weer ruimte en we weten allemaal dat het makkelijker is om onderaan de ladder te beginnen. En hoe mooi is het om in een vacature te kunnen stellen dat er een functie open staat, doordat medewerkers intern doorgroeien?

3. 𝘔𝘢𝘯𝘯𝘦𝘯 𝘦𝘯 𝘷𝘳𝘰𝘶𝘸𝘦𝘯

Als we het nou hebben over oud en nieuw denken, zoals in mijn artikel, is dit er eentje uit de “oude doos”.  Technische functies zijn NIET alleen voor mannen, of zorgberoepen alleen voor vrouwen! Waarom niet die vrouw van de administratie opleiden tot technicus of mannen vaker inzetten in de zorg?

4. 𝘡𝘰𝘳𝘨 𝘷𝘰𝘰𝘳 𝘦𝘦𝘯 𝘨𝘰𝘦𝘥𝘦 𝘴𝘵𝘢𝘳𝘵 𝘣𝘪𝘫 𝘩𝘦𝘵 𝘣𝘦𝘥𝘳𝘪𝘫𝘧

Vergeet ook niet dat een goede start key is. De eerste indruk kan het verschil maken. Zorg dus voor een goede inwerkprocedure of onboarding programma. Koppel een ervaren en bevlogen medewerker aan de nieuwe collega en laat iemand in alle drukte niet aan zijn/haar lot over. Zo weet je dat het zowel voor je nieuwe werknemer als voor jou als werkgever voelt als de juiste match. 

Sta niet stil

Er zijn werkgevers die steeds ruimer kijken naar de mogelijkheden, maar wees je bewust, dat steeds meer medewerkers zich ook bewust worden van hun marktwaarde. Enerzijds doordat ze regelmatig benaderd worden door bureaus, anderzijds omdat ze hun eigen “marktwaarde” onderzoeken. Als werkgever kun je het niet meer permitteren of stil te blijven staan en af te wachten, want dan sta jij straks met lege handen!

Coaching van medewerkers

Meer weten hoe je dat bij je personeel kunt organiseren? Naast persoonlijke loopbaancoaching, help ik organisaties ook met teamcoaching en coaching van medewerkers om ze op de juiste manier te benaderen en het zelfvertrouwen te geven dat zij ook bij hun jou als werkgever kunnen groeien! Stuur me gerust een berichtje als je vrijblijvend meer informatie wilt! 

Marjolein